27: Min favoritplats

Skulle jag välja en enda plats att stanna på resten av livet så skulle det väl kanske inte vara hemma. Har känslan av att jag skulle klättra på väggarna av rastlöshet till slut. Dock är det absolut den plats här i världen som är min favoritplats! Fina fina Strand, lägdorna (som jag alltid tjatar om), sjön, våran bryggplats. Hängmattan bakom lekstugan de där sommardagarna då björkarna ovanför bildar välbehövlig skugga. Att grilla ute i trädgården. Att sitta nere vid vindskyddet vid sjön en solig vårvinterdag då luften är som friskast och allas kinder är rosiga. Höga, klara vinterdagar då snön glittrar som om det gällde livet på träden mot en lysande blå himmel. Strand, hemma hos oss är min favoritplats!

Fast jag har fler ställen också, som jag hittat och sparat på, nästan som små burkar i minnet, att glänta på locket till när jag känner mig ensam. Sånadär smultronställen ni vet, små krypin som kan få världen att kännas bättre. Balkongen vid gula, de sista dagarna innan sommarlovet. Världens tryggaste trädgård i Luthe i Tyskland. Den där lilla parken i Paris där vi hade picknick. Mina kojor. Solvarma asfaltsgator i det mysigaste samhället norr om Kapstaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0