dom säger: "det är nåt med hjärtat", men ingenting har någonsin slagit så hårda slag

Jag började dagen med att försova mig, och såna dagar brukar ju aldrig fortsätta bra. Jag insåg snabbt att jag hade en minimal chans att hinna med bussen, men att det var möjligt om jag hoppade frukosten. Det var motvilligt, eftersom mitt morgonhumör kräver frukost, men jag prioriterade att se ut som folk på skolan.

Jag gick alltså till spegeln, och konstaterade att mitt hår såg ut ungefär som jag kan tänka mig att det skulle göra om jag först tryckt huvudet i ett eluttag för att sedan gå ut i en hagelstorm. Jag har haft bättre hårdagar alltså. Jag slängde på min räddare i nöden, guds gåva till alla med sånt hår som jag: Plattången. Jag hann platta ena sidan av kalufsen när det händer: Plattången går av. (Notera att den går av, inte går sönder. AV.) Sånt som händer, som en kär vän till mig hade sagt.

Vid det här laget vill jag bryta ihop i frustration, slänga mig på golvet, dunka huvudet i väggen och skrika i en kudde. Jag gör inget av detta, utan sätter upp håret provisoriskt med tusen hårnålar och rusar ut till bussen, som jag mirakulöst nog hinner med.

Min skoldag blir ett maratonlopp av besvikelser. Jag blir sen till första lektionen eftersom jag var tvungen att få i mig lite kaffe innan jag började, skollunchen var för en gångs skull helt vidrig, och till råga på allt visade det sig att hela eftermiddagen skulle ägnas åt att rigga upp ljud och ljus i aulan till nästa vecka. Alltså har jag spenderat skoldagens jobbigaste tre timmar med att släpa tunga boxar, koppla sladdar och springa fram och tillbaks mellan skolan och gula för att leta saker vi glömt. Allt detta med ett ständigt surrande i huvudet, illamående och en huvudvärk världen sällan tidigare skådat.

Jag försöker inbilla mig att dagen hade blivit bättre om bara min plattång väntat en dag med att bege sig till nästa liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0