dag 04 – mina bästa tips för att klara gymnasiet med bravur.

Haha. Okej. "Klara gymnasiet med bravur"? Ingen klarar gymnasiet med bravur. Om man inte har en himla tråkig gymnasietid vill säga. Eller, inte ens då förresten, för hur mycket "bravur" är det att ha haft tråkigt i tre år? Men jag kan ge lite tips för att klara gymnasiet så bra som möjligt iallafall! Jag har ju faktiskt gått gymnasiet i två och ett halvt år nu, så lite erfarenhet av det hela har jag ju.

1. Hävda din rätt. Man är inte så liten när man går på gymnasiet. Vi är inte 13 längre och utan någon vetskap överhuvudtaget om hur man argumenterar för sin sak. Nu pratar jag först och främst lärare här. Har en lärare fel- säg det! Ger en lärare dig ett orättvist betyg eller omdöme- ifrågasätt det! Är en lärare allmänt störd- klaga till rektorn! De där rättigheterna vi hela våra liv haft som elever har vi äntligen kapaciteten att utnyttja! HEJA!

2. Ägna inte en massa energi på oviktiga saker. Det här gäller allt från att din kompis Britt-Marie kallade dig tjock eller att du "bara" fick VG+ på samhällsprovet. Det finns saker värda att lägga energi på, och sen finns det saker som inte är det. Prioritera. Då mår man bättre!

3. Om någon påstår att du inte kan- Motbevisa det. Eller be dom göra det bättre själv. (Detta kan dock vara riskabelt. Rätt vad det är visar det sig att de faktiskt kan bättre själv och då står man där med skägget i brevlådan.)

4. Acceptera att skolan alltid kommer bestå till 90% av idioter. Det bästa jag lärde mig på gymnasiet var att strunta fullständigt i vad de 90 procenten tycker om mig, för, när allt kommer omkring kommer jag ändå lyckas bättre än dem och inte minnas deras namn om 20 år.

5. Bestäm din egen utbildning. Kom ihåg att skolan behöver dig minst lika mycket, om inte mer, som du behöver skolan. På gymnasiet är man som en "kund", och är det en bra skola ser skolan till att uppfylla elevernas önskemål så bra som möjligt, eftersom skolan tjänar på nöjda elever. Var inte rädd för att be om att få läsa en särskild kurs eller föra fram olika idéer om hur skolan kan förbättras. Det kan ju inte bli sämre av det!

Okej. Vi låter det räcka så!

Kommentarer
Postat av: Norah

I like what you're going for here :) Eller va? Vad menar jag? Ehh... Bestäm du.

2011-01-30 @ 10:35:27
URL: http://norahjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0