tjejer och deras förkärlek till bråk

Tjejer är i allmänhet hemska. Missförstå mig rätt. Jag menar inte att generalisera och dra alla över en kam här nu, men erkänn det helt enkelt. Fy satan vad elaka vi är?! Tjejer ljuger, sprider falska rykten, säger elaka saker och snackar skit så det står härliga till, och döljer dessutom allt bakom ett välsminkat ansikte och ett inställsamt leende. Jaja, okej. Jag kanske överdriver. Och jaja, okej. Det finns killar som är sådär också. Men idag bara blev jag helt matt av att tänka på tjej-gängs förmåga att förstora upp saker och driva intriger till sin absoluta spets.

En sak jag aldrig kommer förstå är just det här med varför tjejer alltid ska förstora upp allt så mycket. Hela den här "Vet du vad hon sa om dig? Fast jag lovade att inte säga at hon sagt det"-grejen känns väl ändå lite som högstadie-fasoner kan man tycka sådär rent spontant, men det slutar ju aldrig.  Jag vet så många, från typ elvaåringar till unga tjejer till gamla tanter, som är rent ut sagt elaka mot sina allra närmaste vänner. Och, min fråga är: Till vilken nytta?

Många av mina närmaste vänner är killar, eller man kan väl säga att det är jämnt fördelat kanske. (Jag brukar dock inte räkna mina kompisar som "killkompisar" och "tjejkompisar" utan bara som vänner allmänt.) Jag vill verkligen inte påstå att det alltid är lättare att komma överens med killar, men däremot är det garanterat lättare att bråka med killar. Man slipper dela upp sig i "sidor" och slipper framförallt välja sida när man inte är personligt indragen. Vilket man blir i ett tjejbråk. Alltid. Även om man knappt vet vad det handlar om och egentligen inte ens har en åsikt i frågan förväntas man plötsligt tycka en massa. Dessutom bråkar tjejer när de bråkar inte bara om ämnet, utan om allt dåligt motsvarande part någonsin gjort. Sen diskuterar de sin tjejkompis/före detta kompis med alla sina andra vänner, och vice versa. Det tar aldrig någonsin slut och trots att det tar energi och ma glömt vad det ens handlat om och man i hemlighet saknar sin vän kommer ingen på idén att sätta sig ner, prata igenom det hela och bli sams.

Jag påstår inte att jag är perfekt, långt ifrån. Naturligtvis skvallrar jag om mina vänner, naturligtvis bråkar jag om småsaker. Men jag har gränser, och det är jag stolt över. En annan sak jag vet att jag är bra på är att veta vilka bråk det är värt att lägga energi på. Jag känner inte att jag nödvändigtvis måste bli skitarg på någon av mina vänner bara för att jag hör att hon sagt något negativt om mig. Jag har förmodligen gjort detsamma, så vem är då jag att moralisera eller agera något slags offer? Nej, välj era bråk säger jag bara. Vissa saker är helt enkelt inte värda att förlora vänskap för.
tjejer är bra också. såklart.



Kommentarer
Postat av: angelica

Ja här i ström berkar tjejerna bara ha "draman och intriger" fast det bara är skitsaker:-P gissa varför jag aldrig går ut här.

2011-02-17 @ 16:35:30
Postat av: Norah

Om vi någonsin hamnar i ett sådant bråk, påminn mig så ska jag "bitchslappa" (Kan man annat än älska försvenskade ord?) mig själv.

2011-02-17 @ 19:20:41
URL: http://norahjulia.blogg.se/
Postat av: emmy

'här i ström'. strömsund är väl inte världens häftigaste ställe (det sämsta stället jag vet, faktiskt), men jag tror knappast att det bara är där tjejer håller på 'såhär'. vore ju ganska precis om alla drama-tjejer hamnat i strömsund. ska man slippa sånt så kan man nog inte gå ut någonstans överhuvudtaget.

2011-02-18 @ 20:13:37
URL: http://eemmym.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0