Vissa uttryck borde faktiskt vara kontroversiella

Jag tycker att det här med språk är väldigt spännande som de flesta säkert vet. Något som särskilt intresserar mig är populärspråk och uttryck som kanske inte är korrekta men ändå används ganska flitigt. För ett tag sedan skrev jag till exempel om hur bra ordet "hen" är. För det allra mesta välkomnar jag nya ord och begrepp och tycker att det är bra att språket hela tiden utvecklas- för även om jag själv är en sucker för gammaldags språk är jag också av den fasta övertygelsen att man inte bara kan stanna språkets utveckling.

Något som däremot upprör mig är när det föds nya uttryck som sedan används utan att de också analyseras. Det finns som jag ser det en problematik i att ta till sig ett ord eller ett uttryck som kanske passar till vad man vill säga men också har djupare betydelser. Pedagogisk som jag är tänker jag naturligtvis ge er ett par exempel.

Ett av de mer uppenbara orden är såklart facerape. Att jämföra något sådant som att en kompis går in på ens facebookprofil och skriver en status i stil med "jag e bög" (vilket förövrigt verkar vara det roligaste svenska folket vet) som sedan raderas några timmar senare med en våldtäkt är inte bara osmakligt, det är dessutom ett slag i magen på alla som någonsin blivit utsatta för ett övergrepp. Jag tänker inte sticka under stol med att även jag använt det här begreppet, men det är något jag slutat med, och uppmanar er andra att sluta med.

Ett annat uttryck som bör hamna under kategorin "Begrepp som bör skrotas" är white trash. Begreppet white trash används för att skämta nedsättande om vita låginkomsttagare. Tänk uppväxter i trailer parks, blonderade, kedjerökande mammor i mjukisbyxor och tonårsgiftermål. Det finns två problematiska aspekter på begreppet white trash. Dels är det ett uttryck för klassförakt; att vara white trash är att ha sämre förutsättningar i livet på grund av en lägre inkomst än medel. Dels är det ett rasistiskt uttryck; att benämna något för just "white trash" med betoning på "white" är att indirekt påstå att "black trash" inte finns, då "black" redan från start är synonymt med "trash". Ni kanske förstår min poäng nu, och förhoppningsvis tar ni till er detta också.

Jag kanske är ett PK-pretto. Jag kanske förstorar upp saker som inte anses vara särskilt kontroversiella. Jag kanske skapar en problematik där det inte finns någon. Men vet ni vad? Jag är gärna sådär jobbigt pretentiös i era ögon om det innebär att jag ärligt kan säga att jag lägger värderingar i vad jag säger. Sånt här är viktigt, även om det är lätt att glömma. Tänk på vad ni säger, helt enkelt. Vissa uttryck borde kanske vara kontroversiella.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0