fat tuesday

Idag har jag ätit en semla. Åh, semlor. Dessutom har jag tagit en lång promenad genom byn med min lillasyster och spelat gitarr resten av kvällen.

Det här med fettisdag då. Jag har aldrig förstått varför man firar dagen egentligen. Bara för att ha en anledning att äta semlor kanske? Jag kollade på Wikipedia (Gud alltså).

Enligt Wikipedia (Gud) så är fettisdagen den sista dagen innan den kristna fastan. Där ser man. Semlorna äter man för att få i sig nåt gott innan det är tänkt att man ska leva på vatten. Eller vad man nu lever på under fastan. En semla har traditionellt sett en fyllning med mandelmassa och grädde, men i tillexempel Norge äter man semlor med sylt istället för mandelmassa. Ordet fet-tisdag kommer från att man tryckte i sig en jävla massa mat den dagen och naivt nog trodde att det skulle kompensera upp fastan sen.

Dagens lektion i onödigt vetande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0