Haiti

Allt man hör om på nyheterna, läser om i tidningarna, allt handlar om Haiti. Massvis av välgörenhetsorganisationer världen över har redan samlat ihop gud vet hur mycket pengar för att hjälpa till där. (Jag skänkte pengar via Röda Korset t.ex. Alla länder som har en regering med icke hjärtlösa människor har skickat hjälp till Haiti. Det är ett av världens fattigaste länder, och de behöver all hjälp de kan få.

Men även om jag tycker det är en självklarhet att hjälpa till, även om jag är glad över att folk faktiskt bryr sig så är det ju så man kan börja undra. Varför blir det alltid så här när det sker katastrofer av det här slaget? Som den här jordbävningen i Haiti, Tsunamin 2004, orkanen Katrina, 9/11, you name it. Det är klart att det är tragiskt, jag är inte hjärtlös. Men varför bryr sig folk bara när det händer saker plötsligt? Jag ska ge exempel på vad jag menar.

Varje dag dör tusentals i krig, inbördeskrig, folkmord, svält, naturkatastrofer, sjukdomar, konflikter och förföljelse av alla dess slag. Men det verkar inte folk veta om. Och trots att det värmer mitt hjärta att så många vill hjälpa de som drabbats av jordbävningen i Haiti får det ändå en liten törn av ingen gör något åt all annan skit i världen. Och nej, jag ska inte vara moraltant, för jag är inte mycket bättre själv. Men jag försöker.

Jag antar att det jag försöker säga är att vi har det väldigt bra. VÄLDIGT bra. Vi har mat, vatten och tak över huvudet. En levnadsstandard många inte ens vågar drömma om. Så, det jag menar är att skänk en tanke till de som inte är lika lyckligt lottade varje dag, och inte bara när det skett en stor jordbävning i ett land vi tidigare bara förknippade med vita sandstränder och inte ens visste hörde till de fattigaste i världen. Skänk en sån tanke om dagen helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0