Det här med julen.

Jag gillar verkligen julstämningen, det har jag alltid gjort. Jag har i och för sig svårt att tänka mig att det finns människor som inte gör det, hur mysigt är det inte i december när snön glittrar av adventsgransljus och det spelas julmusik i alla affärer och rödkindade barn springer omkring? Ju mer klyschigt och idylliskt desto bättre! Dock undrar jag om jag inte gått lite till överdrift de senaste dagarna.

Sedan första advent har jag i princip levt på pepparkakor och lussebullar, jag har haft julkonsert ett av två med kören jag är med i och således spenderat flera timmar med att sjunga julsånger, jag har druckit oanständiga mängder julmust och glögg och jag har lyssnat nästan uteslutet på julmusik. Jag har helt enkelt låtit julen ta över. Det ironiska med detta är att jag ju egentligen inte har någon som helst anledning att fira jul. Jag är ju inte kristen, inte ens det minsta. Det här skapar en mycket jobbig debatt med mig själv.

Egentligen tycker jag att det inte borde vara okej att fira jul utan att vara kristen. Det är helt enkelt en kristen högtid som firar jesu födelse, vad har jag då för rätt att vältra mig i julstämning och samtidigt påstå att om Jesus faktiskt levat var det där med "guds son" bara något Josef kom på för att dölja att han gjort Maria på smällen, liksom. Men ärligt talat, december skulle ju vara årets deppigaste istället för årets mysigaste månad om det inte vore för juletiden. Är det verkligen moraliskt rätt att fira jul bara som en tradition? Kan man ta bort det religiösa budskapet i julen, och isåfall hur?

Eftersom jag varje år för denna diskussion med mig själv kommer jag också varje år fram till samma sak: Jag vet inte hur det går till och garanterat inte om det är "moraliskt rätt" att som ateist eller agnostiker fira jul, men jag vet att det går och att jag tänker fortsätta göra det. Jultraditionerna är något av det bästa jag vet och jag är helt enkelt inte redo att släppa dem ens för att bibehålla några principer. Istället lutar jag mig tillbaka, knaprar pepparkaka efter pepparkaka och nynnar på 'Gläns över sjö och strand' i år igen. Och jag kommer göra det nästa år också.


Kommentarer
Postat av: Norah

VÄLTRA DIG!



Låtsas att du firar midvinterblot/romersk festivitets... fireri istället! För Jesus föddes egentligen runt april. Dessutom är vår svenska jul ganska fullproppad med hedniska traditioner - dans runt granen? Offerdans.



Och vad gäller jullåtarna - SJUNG PÅ FÖR FAN! Jag menar hur många sjunger inte "I'M SOOOO ALOOOONEEEEEE INNNN MYYY BIIIG HOUSEEEEE" när de egentligen har pojkvän och inte bor ensam? Varför ska inte du få sjunga om en unge som föddes i ett stall?



Det här vet jag att du redan visste men eftersom du hade lite ångest över ditt vältrande ville jag bara påminna dig om att det går bra att använda kristna traditioner som en ursäkt för att mysa. Det är en festiv månad som kan jämställas med midsommar, fast med lussebullar istället för kräftor. Och paket om man nu vill det.



Så ha en God Jul på ditt sätt. Vältra dig! Frossa, överdriv och låt dessa urtvättade traditioner ta över så att en mörk vinter kan lysas upp under en månad.



PUESS på dig!

2011-12-05 @ 19:52:02
URL: http://norahjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0