bible studies

Då jag missade provet i kristendom vi hade på religionen sista veckan innan lovet har jag haft det bekvämt nog att kunna skjuta på pluggandet. Idag tog jag dock tag i mig själv och satte mig med Religion och sånt för att lära mig om Jesu liv och under. Hatar förresten våran religionsbok. Det känns som om den är skriven för 11-åringar. Dyslektiska sådana dessutom. Bara en sån sak som att boken heter "Religion och sånt" tycker jag säger en hel del om lärobokens akademiska kvalitet. Den kunde inte ens få heta "Religion och sådant" liksom. Helvete.

Hur det än var med den saken fick jag för mig att läsa lite om Jesu underverk i Den heliga skrift. Bibeln alltså. Vi har en bokhylla i typ varje rum i huset, och jag gick därför systematiskt igenom dessa i jakt på kristendomens budskap. Allra helst den senaste svenska översättningen från 2000, förresten. Till slut frågade jag min mor och far efter en bibel, då mitt sökande verkade förgäves.
"Va? En bibel?! Hm...kolla i bokhyllan i arbetsrummet, tror min konfirmationsbibel står nånstans." sa far min.

Efter noggrann avsökning fann jag bibeln ståendes bakom all kurslitteratur för lärarstuderande och tysk-svenska lexikon. Den senaste översättningen var det naturligtvis inte heller. (Hade ju annars varit coolt om pappa haft översättningen från 2000 som konfirmationsbibel, med tanke på att han konfirmerades 1975.) Så ser det ut i vårt hedniska hem. Bibeln ligger och dammar bakom viktigare böcker, antar jag.

Det är iallafall rätt så roligt att läsa 1917s översättning av Bibeln. "I skolen icke hava någon annan Herre, ty den enda Herren äro Gud Fader", typ. Ska lära mig det här på riktigt nu känner jag. Bara för att jag varken är döpt eller konfirmerad betyder ju inte det att jag inte kan ha lite koll liksom! Mål för 2011: Bible Studies! Okej. Nu har jag faktiskt plöjt igenom nästintill hela bibeln en gång. Men det var ju ett par år sedan, och ärligt talat mer för sakens skull än för att jag faktiskt ville komma ihåg något av det jag läste. Nya tag!


Kommentarer
Postat av: björn s

Jag är väldigt intresserad av vad "sånt"-den i religionsboken handlar om. Informera gärna :D

2011-01-03 @ 23:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0