Michelangelo, estethemligheter och firetrucking hallelujah

Min musikklass, alltså Lotta, Angelica och Jag, är kanske den häftigaste i Sverige. Om inte annat den minsta. Idag har vi spenderat halva dagen på Gula och låtit vår coolhet sätta sig i väggarna. Bland annat repade vi in Lottas arrangemang fram tills att läraren dök upp (efter att vi, en halvtimme in på lektionen, hämtat honom) och kunde glänsa lite med hur samspelta vi var redan på "första försöket". Dessutom drog vi lite spontant ut texten till svenska versionen av Hallelujah och spelade och sjöng. Väldigt stämningsfullt.

Jag älskar dagar när vi musikare kryper ihop i musiksalarna och sitter där i några timmar och nördar på vårt sätt: Vid pianot, med gitarrer och mikrofoner, filandes på stämmor och arr och ibland med lite beatboxande och sådär också. (På de tråkigare dagarna blir det visserligen musikteori-böckerna...) Får vi det tråkigt är det bara att sätta sig och samtala med Gula-spöket. Han är rätt trevlig, förutom att han brusar upp ganska lätt och tenderar att smälla i dörrar, leka med rökmaskinerna och spela på instrumenten i fel tonart.



En annan anekdot från min spännande dag:

Idag på kulturhistorian fick jag lära mig om det "universala geniet" Michelangelo. Visste ni att han, förutom att måla taket i Sixtinska Kapellet, dessutom var en framstående konstnär, författare, vetenskapsman, humanist och uppfinnare? Jodå. Han målade bland annat den kända tavlan Mona-Lisa, ni vet. Och gjorde ritningar till en helikopter, flera hundra år innan den första byggdes! Och gjorde beräkningar på människokroppens proportioner som revolutionerade läkaryrket!

Vad sa ni? Leonardo Da Vinci? Att det var han som gjorde allt det där utom att måla sixtinska kapellet? Va? Näää.....För det säger inte vår lärare!

Ordet renässans härstammar förresten inte alls från franskan, om ni nu trodde det. Det är ett latinskt ord! Och alla vet väl att man pratar persiska i Irak?

Nä, jag säger bara det, vad är det alla andra får lära sig i skolan egentligen? Tur att vi har undervisning präglad av kvalitet iallafall!

Mona Lisa av Michelangelo. Inte Da Vinci.

Kommentarer
Postat av: Norah

Jag sa till läraren att jag hade lärt mig att det var Da Vinci som hade ritat en helikopter och var en vetenskapsman.



Svaret på mitt påstående: "Ja det var ju ett helt gäng av genier som samarbetde på den tiden."



Ska jag vara ärlig så hade jag nog inte samtalat med mina vänner om att jag hade uppfunnit en flygande manick. Jag hade varit rädd för utskrattning.



Kvalitetsundervisning, solklart!

2011-01-12 @ 21:46:41
URL: http://norahjulia.blogg.se/
Postat av: ellen

haha det där var så fult...

2011-01-16 @ 21:45:51
URL: http://ellenhedberg.blogg.se/
Postat av: linneaswe

hahaha!

2011-01-16 @ 21:58:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0