att lära sig effektivt

Häromdagen pratade jag med min mycket goda vän Julia på facebook-chatten. Hon bad mig då om tips för effektivt pluggande, antagligen med någon slags tanke om att jag kan sånt. Nu påstår ju inte jag att jag är någon expert på ämnet i fråga, och gudarna ska veta att jag inte varit det senaste tiden, men när jag väl kommer igång med inläsning, uppsats-skrivande och liknande kan erkännas att jag är fruktansvärt strukturerad och nästintill manisk till och från. Tippar på att jag i de ämnen jag har bra betyg i har det nästan bara för att jag pluggar så pass effektivt. Alltså tänker jag nu, eftersom jag är en så godhjärtad medmänniska, dela med mig av mina bästa pluggtips!

1. Sätt upp tider för att plugga och var noga med att hålla dem. Bestämmer du att du ska repetera instuderingsfrågor till ett prov mellan 19:00-20:00- Gör det då också, varken kortare eller längre! Bestäm dock inte för långa pass, hellre att du slutar när du har flyt än att du kör sönder dig. Ungefär 30-40 minuter brukar jag tycka är lagom!

2. FIKA. Det bästa tipset. Ha en kopp kaffe eller thé, ett äpple eller bara en sån sak som ett glas vatten bredvid dig och drick en klunk/ta en tugga lite då och då. Det hjälper otroligt mycket för koncentrationen!

3. Ifall du letar information till en uppsats, skriv små kommentarer i marginalerna i dina papper och stryk över intressanta meningar eller återkommande ord med överstrykningspennor. På så vis är det lättare att hitta den relevanta informationen när du ska sammanställa alltihop sen.

4. Undvik datorer i så stor mån som möjligt. Jag tillhör den stora skala som tycker det är nästan omöjligt att inte slinka in på facebook eller skriva ett meningslöst blogginlägg. Ett hett (om än aningen radikalt) tips är att stänga av internet när man inte behöver det om man ska renskriva något på datorn. Behöver man internet för att till exempel söka källor brukar jag tänka ungefär "20 minuter plugg, sen 10 minuter facebook!". På så vis blir det lättare att hålla sig borta från såna sidor.

5. Plugga genom att diskutera med andra. Inte sitta och läsa instuderingsfrågorna alltså, utan bara prata om egna tankar kring ämnet tillsammans några stycken (föredömligt är ju tillsammans med andra som pluggar till samma prov) Det är bara att du apropå ingenting slänger ur dig hur det nu var egentligen med kolets kretslopp eller när centralperspektivet uppfanns så kan alla runtomkring tillsammans komma fram till hur det var. På det här viset lär man sig lättare än att sitta och traggla för sig själv, plus att det egentligen inte är någon skillnad från ett vanligt samtal med sina vänner.

6. I stort sett jämt när man lär sig något nytt kommer man till en punkt i inlärningen då det "klickar" och man förstår ett sammanhang. Ta vara på det här klicket! Just då är man på toppen av en inlärningskurva och blir extra motiverad att lära sig mer.

7. Slutligen- Ha fina skrivböcker och pennor. Det låter löjligt, men jag får alltid lite lite extra motivation av att ha en fin skrivbok. Skriver man på dator kan man utnyttja svackor då man fastnar till att trixa med layoten på sin uppsats eller göra en framsida. Det ska ju ändå göras någon gång, man behöver inte alltid spara sånt till sist och det ger en liten omväxling i pluggandet!


Känner att det här var ett extremt ambitiöst blogg-inlägg av mig. Hoppas dock att iallafall någon fått lite nya tankar kring pluggande. Som den ultimata nörd jag är tycker jag ju faktiskt att sånt är roligt, och till viss del beror det ju på att jag har ganska många knep för att göra det mindre tungsamt.

Kommentarer
Postat av: Julia

TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK! Detta inlägg kommer jag läsa flera gånger!

2011-03-18 @ 01:24:55
URL: http://romeos.blogg.se/
Postat av: Wera

Liss, vad du än kommer läsa vidare till (tippar nämligen på att du kommer göra det) så kommer du klara det om du håller kvar vid det här tankesättet. Jag har en stor tenta på måndag och har kört fast totalt, just för att jag pressar mig själv till att sitta för länge med allt, då blir jag frustrerad och så glömmer jag bort allt jag har läst innan. Och jag vet det så väl själv, att jag avviker så från min egen struktur som är väldigt lik din. Så study on!

2011-03-19 @ 12:41:34
URL: http://weronicag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0