Socialdemokratins ideologiska utmaningar

För en vecka sen sisådär, efter en heldags intensiva b-uppsatsefterforskningar, begav jag mig till hörsal C för ett seminarium vars blotta namn, "Socialdemokratins ideologiska utmaningar", får politikerhjärtat inom mig att klappa lite extra. Det var alltså den otroligt sympatiske mannen Lars Engqvist som höll i detta väldigt spännande seminarium om Socialdemokraternas kommande uppgraderade partiprogram. Lars Engqvist har tidigare varit både förbundsordförande för SSU, socialminister och vice statsminister och är nu sekreterare i Socialdemokraternas programkommision som jobbar för att ta fram partiets nionde partiprogram. (Han är dessutom journalist i grunden, så jag tänker mig att jag vid hans ålder bör ha en minst lika lång och imponerande meritlista)

Lars Engqvist sa väldigt många bra och vettiga saker. Han pratade om hur dramatiska samhällsförändringar ofta leder till att ett reviderat partiprogram behöver tas fram och hur Socialdemokraterna nu behöver ett partiprogram anpassat till att vi trots allt sitter i opposition- inte som det nuvarande som mellan raderna förutsätter att partiet är i regeringsposition. Partiet ställs nu också för globala utmaningar och ett behov av att anpassa sig till ett allt mer individualiserat samhälle.

Det är här de "ideologiska utmaningarna" kommer in i bilden. Hur ska ett parti vars ideologi går ut på att vi alla hjälps åt att bygga ett bra land och en bra värld fungera i ett samhälle där individualismen får allt större plats? Jo, såhär: Socialdemokraternas ideologi bygger på ett förhållande mellan frihet och jämlikhet- det ena kan inte existera utan det andra. Lars Engqvist myntar här det, enligt mig, helt fantastiska begreppet solidarisk individualism. Solidarisk individualism innebär att varje individ ges chansen att utvecklas till sin fulla potential. Genom det får vi ett samhälle med fria människor. Ett samhälle med fria människor blir ett mer jämlikt samhälle vilket innebär att varje individ blir ännu mer fri. Frihet innebär inte att kunna välja på en marknad. Frihet handlar om att vara en jämlik individ med alla möjligheter i världen att nå sina drömmar. Visst låter det fint? Det är det också. Det är nämligen socialdemokrati.

Även om begreppet solidarisk individualism är vad jag framför allt kommer ta med mig från det här seminariet var det också fint att höra vad mer programkommisionen vill ha med i det nya partiprogrammet. Lars Engqvist nämnde bland annat några långsiktiga handlingslinjer som innefattade arbete åt alla, hög kvalitet i välfärden, försäkringar som ger alla trygghet, en miljöpolitik som tar klimathotet på allvar och ett samhälle där demokratin är överordnad marknaden. En massa fantastiska handlingslinjer alltså. Jag vet inte hur det är med er, men själv tycker jag att det låter som om programkommisionen har en väldigt bra plan på hur vi ska föra socialdemokratin framåt!

Om ni vill veta mer om vad det nya socialdemokratiska partiprogrammet kommer innehålla tycker jag ni ska läsa programkommissionens blogg!

Lars Engqvist berättar om programkommisionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0